Ben jij klaar voor een digitale transformatie?

By 22 februari 2021Robotics

Digitale transformatie; dé strategie naar succes. Deze blog beantwoordt jouw vragen over hoe je organisatie op een duurzame en effectieve manier kan bijdragen aan mens en maatschappij. Wij hebben afgelopen jaren veel kennis en ervaring opgedaan over dit vraagstuk. Hierbij begeleiden we grote nationale en internationale organisaties. Een duidelijke visie en strategie rondom digitale transformatie kan ervoor zorgen dat het succes van projecten exponentieel toeneemt.

Digitale transformatie gaat niet alleen over het gebruiken van de nieuwste software, het inzetten van virtuele machines of welke technische uitdaging dan ook. De techniek wordt namelijk steeds minder belangrijk. De IT-afdeling moet goed op de hoogte zijn van de behoefte van de business. En je wilt je IT-diensten zo effectief en efficiënt mogelijk leveren. Dat klinkt eenvoudig, maar in de praktijk zien we dat het niet zo werkt.

Digital transformatie is een strategisch onderwerp op de agenda van C-level managers. Het gaat om het veranderen van de wijze waarop de organisatie werkt en verwerkt. Het zorgt voor nieuwe producten en diensten die slimmer, effectiever en efficiënter geleverd worden. Het zal een positieve bijdrage leveren aan de cash-flow en aan het rendement. Maar ook aan tevreden medewerkers en meer slagkracht op het gebied van innovatie. Bovendien blijf je hiermee ook de concurrentie voor.

CFO, CIO, CEO opgelet!

Met bovengenoemde voordelen nog vers in het geheugen: Wie heeft er al zin in een digitale transformatie? Of de betere vraag: Wie niet? (Juist, iedereen heeft hier zin in!)

De vraag is alleen waar begin je en hoe pak je dit aan? Wij ontwikkelden afgelopen jaren hiervoor een aanpak. Deze bestaat uit vier fasen die hieronder verder worden toegelicht.

  1. De financiële analyse: Eerst maken wij een financiële analyse van de organisatie. Daarna zullen wij deze afzetten tegen benchmark data. Zo kunnen we jouw performance vergelijken met de kartrekkers in de sector. Op basis van deze grondige analyse weten we precies welk financieel besparingspotentieel er te behalen valt.
  2. Definiëren van een strategie: Hierna maken we een visie en een strategie rondom digitale transformatie. Hierbinnen worden onder andere doelstellingen gedefinieerd: Wat willen jullie precies bereiken met deze transformatie? Wat is in scope en wat is er voor nu even uit scope?
  3. Gedetailleerde procesanalyse: Vervolgens kijken we naar het analyseren, ontwerpen en automatiseren en /of robotiseren van processen. Deze stap maakt de organisatie slagvaardiger. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van laagdrempelige software. We documenteren het hele proces zorgvuldig, waardoor onderhoud en kennisoverdracht eenvoudig verlopen.
  4. Robotisering: De laatste fase omvat het bouwen van oplossingen en het robotiseren van processen. Hiervoor kijken we niet alleen naar RPA, maar ook naar bijvoorbeeld Artificial Intelligence en chatbots.

En is jouw organisatie klaar om te veranderen? Ben je klaar om te kijken naar duurzamere en effectievere oplossingen die ook nog eens een positief effect hebben op je werknemers? Neem dan contact met ons op.