Het verschil tussen RPA en API

By 24 maart 2021Robotics

93% van alle bedrijven moet automatiseren. Volgens The Economist Intelligence Unit is het dé manier om digitale transformatie een boost te geven. Allereerst moet er een keuze gemaakt worden over de technologie die gebruikt gaat worden. In deze blog kijken wij naar het verschil tussen Robotic Process Automation (RPA) en Application Programming Interface (API). Dit zorgt nog vaak voor verwarring. In deze blog leggen wij daarom het verschil uit tussen de twee.

Hoe verschilt een RPA-integratie van een API-integratie?

Bij een API-integratie kunnen applicaties met elkaar communiceren om taken op een effectieve manier uit te voeren. Met deze integraties wordt de stroom en beschikbaarheid van data een stuk efficiënter. Daarmee worden diverse werkzaamheden snel uitgevoerd.

Het belangrijkste verschil tussen een RPA- en API integratie is dat RPA over het algemeen met de applicatie aan de voorkant communiceert. De robot voert de handelingen op dezelfde manier uit als wanneer een mens die zou uitvoeren. Daartegenover communiceren API’s met de applicaties via de backend. Daar wordt de data bewerkt. De complexiteit is dus lager bij een RPA-oplossing. Een ander verschil is dat het implementeren van een RPA-oplossing minder tijd kost dan het bouwen van een API-gebaseerde oplossing. Echter kost het onderhouden van een robot weer meer tijd.

Een API-integratie gebruik je bijvoorbeeld bij het maken van een nieuw ERP-systeem. De oplossing is namelijk makkelijker uit te breiden met extra componenten. RPA kun je makkelijker inzetten bij specifiekere processen. Bijvoorbeeld het onboarding proces bij HR.

Waar moet je naar kijken bij het maken van keuze?

  • Hoe snel is de implementatie en wat gaat het kosten?
    Over het algemeen geldt het dat er minder technische vaardigheden nodig zijn om RPA te implementeren dan om een API-integratie te implementeren. Daarnaast is een RPA-oplossing vaak sneller te bouwen.
  • Is er sprake van veel legacy systemen?
    Een legacy systeem is een verouderd bedrijfskritisch systeem. Het ontwerpen van nieuwe API’s om legacy systemen te automatiseren kost veel tijd, geld en diepgaande kennis over de applicatie en de bouw ervan. Dit kan veel obstakels met zich meebrengen, omdat er niet veel informatie beschikbaar is over de achterliggende techniek van een dergelijk systeem. Bij het implementeren van een RPA-systeem is er geen diepgaande kennis van de applicatie nodig en maakt het niet uit hoe oud de applicatie is. De implementatie is eenvoudig en hulp van IT-experts is vaak niet nodig.
  • Hoe groot is jouw IT-afdeling?
    Een API-integratie vraagt om meer IT-expertise dan een RPA-implementatie. Ook kost het eerste meer tijd, waardoor het voor een kleinere IT-afdeling lastig wordt om op andere taken te focussen. Een RPA-oplossing kan ook door andere werknemers geïmplementeerd worden, omdat hiervoor minder technische vaardigheden nodig zijn.
  • Timing.
    Als er niet veel tijd beschikbaar is voor het automatiseren van een proces vanwege hoge urgentie, is een API-integratie niet ideaal. De urgentie kan om verschillende redenen hoog liggen. Bijvoorbeeld als het proces binnen een jaar tijd gaat veranderen of als de werknemers/externe partijen die het proces nu uitvoeren de werkzaamheden niet kunnen voortzetten. Het implementeren van een werkende RPA-oplossing duurt gemiddeld 1-2 maanden en er is weinig voorbereiding voor nodig. Een API-integratie bouwen duurt over het algemeen langer, vergt meer voorbereiding en nazorg.

Wil je een snelle en effectieve digitale transformatie? Draait jullie IT-afdeling al overuren? Dan is een RPA-oplossing het best. Wij komen graag met je in contact.